رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد می‌تواند سرعت ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند

28 مارس 2017- یک رژیم غذایی پر فیبر دارای تأثیر محافظتی از حیوانات در برابر ابتلا به دیابت نوع 1 است، محققان در حال برنامه‌ریزی برای بررسی این رژیم برای انسان هستند.

محققان دانشگاه موناش ملبورن دراسترالیا، موشهایی را برای ابتلا به دیابت نوع 1 پرورش دادند و آنها را با رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد تغذیه نمودند. نتایج این مطالعه نشان داد که تقریباً به طور کامل این موشها از ابتلا به دیابت نوع 1 محافظت شدند.

 محقق ارشد این پژوهش دکتر Mackay، متخصص ایمونولوژی گفت: آنچه ما شاهد آن بودیم بسیار چشمگیر است، ما توانستیم با رژیم غذایی پرفیبر، موشهایی را که باید به طور خودبخود به دیابت نوع 1 مبتلا می‌شدند، از این بیماری نجات دهیم.

رژیم غذایی مورد استفاده در این تحقیق غنی از فیبر بود که در بخش‌های پایین‌تر روده تخمیر و شکسته شده و به اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه تبدیل می‌شود. محققان معتقدند که این اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه بویژه استات و بوتیرات می‌توانند از پاسخ سیستم ایمنی ممانعت کنند و می‌توانند برای درمان سایر اختلالات مانند آسم و سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) استفاده شوند.

در کنار موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی پرفیبر، یک  گروه از موشهای کنترل با یک رژیم غذایی طبیعی که حاوی فیبر زیادی نبود، تغذیه شدند، 70 درصد از حیوانات گروه کنترل پس از 30 هفته به دیابت نوع 1 مبتلا شدند، تیم دکتر Mackay می‌گوید: خیلی زود است که بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم که این رژیم تغذیه‌ای یا سایر غذاهای دارویی می‌توانند از افراد در برابر دیابت نوع 1 محافظت کنند.

دکتر Mackay گفت: سرخوردگی هایی در گذشته به دلیل عدم حصول نتایج مشابه با نتایج مطالعات حیوانی، در انسان وجود داشته است اما در برخی موارد با تکرار آزمایشات نتایج مشابه تایید شده‌اند، اما ما فکر می کنیم مطالعه‌ی ما اثباتی بر این مفهوم باشد که ما می‌توانیم بیماریها را با غذاهای دارویی طبیعی متوقف کنیم. اگر آزمایشات آتی بر روی انسان نشان دهنده‌ی تأثیرات مثبت رژیم غذایی پرفیبر در کاهش ابتلا یا جلوگیری از دیابت نوع 1 باشد، این روش برای درمان دیابت زودرس در کودکان بکار گرفته خواهد شد.

دکتر Mackay پیشنهاد کرد که غذاهای دارویی می‌توانند بصورت پودر در وعده‌های غذایی یا حل شده در نوشیدنیها استفاده شوند. این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی Nature Immunology منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/high-fibre-diet-could-slow-down-or-prevent-development-of-type-1-diabetes-96160173.html